A most elhunyt Komlós Juci pályakezdésének fontos helyszíne volt Miskolc, ahol férje, Földessy Géza igazgatása alatt játszott 1941-49 között: a szubrett szerepkörből kilépve itt vált sokoldalú prózai színésznővé. Ahogy a  Színházi Élet fogalmazott:" ez a kislány arra használja fel a  vidéki ekhózást, hogy átnyergeljen észrevétlenül prózára.(...) íme, a miskolci sajtó is így ír róla nagy kéthasábos címmel: ....nem sikerült soha az országban elfogadhatóan utánozni Bajort. Itt Miskolcon mégis  valami egészen különleges dolog történt. Ásvayné szerepébe beugrott egy kis fiatal szubrett, alig múlt húszéves  és -csodát csinált."

A múzeumunk gyűjteményében található fotókkal és a művésznő miskolci éveiről szóló vallomásával emlékezünk a Nemzet színészére:

 „Csodálatos időszak volt, nagyszerű szerepeket játszhattam el. A Három grácia felejthetetlen élmény. Azért is emlékezetes a számomra, mert a ren­dezésben egy óriási kötélen lógó hin­tába ültettek, ami kilengett egészen a nézőtér fölé. Játszottam operettet, de már prózai szerepeket is kaptam. Emlékezetes a Bolond Ás­vayné, a Tábornokné, az Egy nap a világ és még so­káig sorolhatnám. A ne­hézségek akkor kezdőd­tek, amikor a kedves fér­jem, Földessy elment ta­nulmányútra Münchenbe, ahonnan elfelejtett vissza­jönni. Persze se én, se más nem sejthette előre. Így távolléte alatt engem ne­veztek ki a színház élére. Három hónapig tartott az igazgatóságom, mert felje­lentették a férjemet mint disszidenst. Ez a Rákosi­ érában történt. A feljelen­tés után alakult egy ötös bizottság, lefoglalták a la­kásomat, elvették a tapol­cai kisházunkat, még, a ruháinkat is elvitték. Igy kellett eljönnöm akkor Miskolcról a hároméves kislányommal, Margitkám­mal.

Most előkerül egy pár megsárgult plakát.

- Ezeket a Miskolci Szí­nészműzeumnak kerestem elő. Remélem, megkapják és használni is fogják - nézett rám huncut mosol­lyal az arcán, amely mind­addig ott bujkált a szája körül, míg ígéretet nem tettem a plakátok átadá­sára.

- Miskolci tevékenyke­désem idején és később is rengeteg rajongói levelet kaptam. Ezek zömét a mai napig őrzöm. Van köztük egy a szívemhez nagyon közelálló. Egy fiatal tanítónő az udvarlójával látott egy darabban, már nem is emlékszem, melyikben. Sok évvel később azt írta, hogy nekem köszönheti az élete nagy szerelmét. A levelében elmesélte, hogy a játékom közben egy megható pillanatban ránézett partnerére, és legnagyobb döbbenetére azt látta, hogy az a nagy darab, beképzelt férfi könnyezik Akkor szeretett bele. Már nagymama korú volt, amikor tollat ragadott, de úgy érezte, hogy meg kell köszönnie nekem azt az elő­aclást. Hát ezért érdemes élni. Ezek azok a pillanatok, amelyek erőt ad­nak egy színésznek.

Sok dolog megtörtént velem Mis­kolcon, van mire visszaemlékeznem. Nehéz időket is átéltem. A városban már elterjedt a hír, csak én még nem tudtam róla, hogy nem játszhatom to­vább. A Kaméliás hölgy előadásán március 19-én történt. (1944., német megszállás - a szerk..) Felmentem a színpadra, és nem tudtam megszólal­ni, mert csak tapsoltak, tapsoltak, tap­soltak. Hihetetlen, hogy színészként ez megadatott nekem. Átélhettem a nézők érzéseit, indulatait. Akkor is, amikor Nyilas Misi szerepét játszottam és mondtam a monológomat, hogy nem akarok emberek közé menni, nem akarok debreceni diák lenni, mert az emberek rosszak, és édes­anyám azt mondta, „légy jó, légy jó mindhalálig". Mikor ezeket elmondtam, úgy éreztem, mintha a közönség fogta volna a kezemet, hogy össze ne omoljak.

Zsidótörvények, bujkálások, felje­lentések. Előfordult, hogy a feljelen­tőjével volt kénytelen hősszerelmest játszani, de ezt a szerepet is tökélete­sen megoldotta."

A beszélgetést múzeumunk felkérésére Trnavecz Adrienne készítette. Az interjú teljes terjedelmében a Miskolci Tükör 2004. márciusi számában olvasható.

 

 

Kerecsendi Kiss Márton Az első c. drámájában Földessy Gézával, Bessenyei Ferenccel és Mátray Máriával. 

 

 

 

 

 

 

Kerecsendi Kiss Márton Az első c. drámájában Földessy Gézával

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huszka Jenő Mária főhadnagy c. operettjének címszerepében 1948-ban, jobbján Bessenyei Ferenc 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 Tihanyi Magdával, Mátray Máriával, Kiss Ilonával, Bázsa Évával 

Ismeretlen előadásban

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Banketten - mellette férje, Földessy Géza

 

 

 

 

Szerző: emgábor  2011.04.07. 10:46 3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szineszmuzeum-miskolc.blog.hu/api/trackback/id/tr982806702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Megdobbent 2011.04.08. 02:51:41

Orom volt olvasni ezt a postot, nem is tudtam, hogy Miskolcon is jatszott a szineszno - Isten nyugtassa.

Koszonom!

nélkülözhetetlen kézikönyv 2011.04.08. 07:31:06

Szabad tudni, hogy amelyik képen nem egyértelmű Komlósi Juci helye, ott éppen hol található? Vlszínű én vagyok a benga, de nem tudom. Ezeknél a fiatalkori képeknél számomra nem egyértelmű. Köszönöm!

emgábor 2011.04.08. 09:46:02

Az első c. drámában a mosóteknő mögött áll a művésznő. A színésznők sorában a jobb szélen látható. A banketten középen áll. Elnézést, ebben a méretben tényleg nem olyan egyértelmű, mint az eredeti fotókon.
süti beállítások módosítása